PeMbUKa KaTa

Assalamualaikum w.b.t & Selamat Sejahtera..
Apa kabar kawan-kawan semua, saya perkenalkan diri saya Mieza atau lebih dikenali dengan nama manja saya 'adik'..

Terima kasih saya ucapkan kepada saudara/saudari yang menjenguk ke blogspot saya ini. Dengan ini saya memohon sejuta kemaafan andai kata ada terlanjur kata di dalam bogger saya ini.

Selamat maju jaya dalam apa jua bidang....

~AdeQ....

Friday, March 13, 2009

ReSiPi PiLiHaN

Som Tam

BAHAN-BAHAN:

• 1/2 biji buah betik muda


BAHAN A

• 2 tangkai kacang panjang
• 3 ulas bawang putih - diketuk
• 3 tangkai cili api - diketuk
• 2 biji tomato – dipotong dadu
• 2 sudu besar kacang tanah - ditumbuk
• 2 sudu besar gula som tam


BAHAN B

• 1 biji limau nipis – diperahkan jusnya
• 2 sudu besar kicap sotong


CARA MEMBUATNYA:

1. Parut buah betik muda ke dalam lesung som tam.
2. Masukkan bahan A dan tumbuk sehingga pecah sedikit.
3. Masukkan bahan B dan kacau sebati.
4. Sedia untuk dihidangkan.




Puding Sagu



BAHAN-BAHAN:

• 100 gram sagu 4 cawan air
• 1/3 cawan susu cair
• 1 cawan gula melaka yang telah dimasak
• 1 helai daun pandan
• 'Sprinkle rice'
• 'Whipped light cream'
• Kacang gajus – dihancur halus


CARA MEMBUATNYA:

1. Panaskan periuk dan masukkan air. Biarkan sehingga mendidih.

2. Masukkan sagu dan daun pandan. Masakkan kira-kira 10 minit dalam api sederhana panas.

3. Apabila masak, sejukkan sebelum disimpan di dalam peti sejuk lebih kurang satu jam.

4. Kemudian, masukkan sagu ke dalam cawan kaca bersaiz sederhana diikuti gula melaka.

5. Masukkan susu cair ke atasnya. Letakkan 'whipped light cream' dan taburkan sprinkle rice bersama kacang gajus ke atasnya untuk membangkitkan selera anda.

6. Sagu puding sedia dimakan.





No comments:

Post a Comment